Vigtig info:


Vi oplever stigende antal reklamationer på renoverede og brugte motorer hvor fejlen skyldes fejlmontering, fejldiagnostisering og ukompetente mekanikere. Vi oplever problemer både på små, mellemstore og helt store værkstedskæder i Danmark. Der er stor mangel på mekanikere og kvalificeret arbejdskrat i hele Danmark, og der mangler lige p.t ikke færre end 8000 mekanikere i Danmark, og 2 ud af 3 autoværksteder har problemer med at finde kvalificeret arbejdskraft. Vi oplever tit hos store værkstedskæder at der er mekanikerlærlinge som står for motorskift, fordi de ikke har folk til det.

Det er ikke svært at skifte en motor på en bil, men det kræver viden og erfaring af diagnosticere fejl på bilen. En tester kan ikke altid fortælle dig hvor fejlen ligger, den kan kun guide dig i den rigtige retning.

Vi oplever næsten aldrig at et værksted vil anerkende at de har lavet en fejl under montering . Heller finde på en masse undskyldninger til kunden mod extra betaling .

Vores statistik viser også at i gennemsnit 20 prc. af de gamle / defekt motorer som vi får retur ikke fejer noget . Kunden har fået besked på at motoren er defekt, selvom fejlen var i motoren løsdele eller el. Systemet.

Når vi oplever en reklamation på en renoveret / brugt motor, hvor værkstedet påstår at motoren er defekt, viser det sig at i 4 ud af 5 tilfælde fejler motoren ikke noget . Problemer skyldes dårlige dysser, gløderær, tændspoler, fejlmontering på tandrem eller fejlmontering af el systemet .


Nogen af vores kunder har prøvet at lave 2 eller flere motorskift hvor den samme fejl kommer tilbage, fordi problemer ikke er i motoren .Det er ofte Autoriserede værksteder som laver fejldiagnoser og fortæller vores kunder at der motor er defekt, ud fra en tester .


Når man foretager en motorskift må det ikke gå for stærkt. Motorens løsdele / udstyr skal renses, gennem kontrolleres og testes inden montering. Gløderør skal skiftes, tændspoler, dysser og el. systemet gennem kontrolleres. Når motoren er monteret vil den ofte vise fejlkoder som skal udbedres og diverse sensorer m.m. udskiftes . Bilen skal prøvekøres og få lov at arbejde inden man udlevere den til kunden igen. Mange værkstedet har så travlt at de ikke følger denne procedure, og det kan lede til alvorlige konsekvenser og udgifter for kunden.